Elke maand zet staffing specialist Walters People een functie in de kijker. Deze maand belichten we de job van een Human Resources Generalist.
Volgens Jobfeed is de vraag naar Human Resources Generalists in het eerste kwartaal van dit jaar met 53% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en blijkt het merendeel van de vacatures zich in Antwerpen te bevinden.
Maud Deweer, Senior Manager in de divisie Business Support bij Walters People, legt uit wat een HR Generalist doet en wat we mogen verwachten van de toekomst.
Wat doet een HR Generalist precies?
Maud: "Over het algemeen kan je stellen dat een HR Generalist verantwoordelijk is voor zowel soft als hard HR. 'Harde' HR omvat onder andere payrollbeheer en contact met het sociaal secretariaat, contractbeheer, research doen naar hoe de comp & ben strategie binnen de organisatie kan geoptimaliseerd worden, salarissen benchmarken enz.
De 'softe' kant van HR omvat de verantwoordelijkheid rond nieuwe aanwervingen, het organiseren van training en opleiding voor medewerkers binnen de organisatie en performance management.
Afhankelijk van de grootte van de organisatie benoemt men deze functie HR Generalist, HR Coördinator of zelfs HR Manager. Het is vaak een 'stand-alone' functie in kleine of middelgrote organisaties die rechtstreeks aan de CEO rapporteren. In grotere structuren zal deze functie eerder rapporteren aan de HR Director.
De HR Generalist zelf vervult een functie 'in het veld' met een mix tussen operationele en strategische taken en kan worden bijgestaan door een Assistent of een extra HR medewerker".
Hoe is de vraag naar HR Generalisten op dit moment?
"Volgens Jobfeed is de vraag in het eerste kwartaal van dit jaar gestegen met 53% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Als gevolg van de Corona crisis zijn momenteel een aantal aanwervingen opgeschort, hoewel de aanwezige HR Generalisten op volle capaciteit werken om de gevolgen van deze crisis te beheersen.
Nieuwe medewerkers (online) laten opstarten in een periode van verplicht telewerken is uiteraard doenbaar, maar voor een HR Generalist ligt dat toch net iets moeilijker.
Een HR Generalist moet immers 'in the field' zijn, iedereen ontmoeten en overleggen met key stakeholders wat de verwachtingen zijn en hoe de HR strategie kan bepaald worden.
Zodra we door deze moeilijke periode heen zijn, verwachten we dat de vraag naar HR Generalisten opnieuw zal toenemen, vermits dit toch een essentiële functie is binnen de organisatie.
Ongetwijfeld zullen organisaties die weinig HR ondersteuning hadden in deze crisisperiode zeker de toegevoegde waarde van deze functie hebben ingezien."
Welke skills zijn essentieel om succesvol te zijn als HR Generalist?
"In kleinere structuren is een HR Generalist vaak een 'stand-alone' functie, dus autonoom kunnen werken is belangrijk.
Een positieve ingesteldheid en sterk gevoel voor empathie is eveneens essentieel, aangezien je als HR Generalist eigenlijk de link tussen het management en de medewerkers op de werkvloer bent voor alles wat HR betreft.
Dit vereist flexibiliteit en een zekere mate van creativiteit om de doelstellingen van het management en de belangen van de werknemers met elkaar te kunnen verzoenen.
Om de organisatie optimaal te ondersteunen, is het daarnaast ook belangrijk om over een analytische geest te beschikken: welke processen kunnen geoptimaliseerd worden, hoe kan de organisatie, zowel binnen soft HR als hard HR, verbeteringen aanbrengen en welke toegevoegde waarde kan de HR Generalist hierin brengen?
Kortom, de HR Generalist moet zijn of haar toegevoegde waarde aan de organisatie toonbaar maken.
In heel wat organisaties werken mensen van verschillende nationaliteiten. Het is dan ook belangrijk om over een goede talenkennis te beschikken, net als sterke communicatie skills.
Werknemers moeten zich comfortabel voelen om de HR Generalist te benaderen, maar de HR Generalist moet er op zijn beurt ook voor zorgen een gezond evenwicht te bewaren tussen het management en de medewerkers op de werkvloer, wat niet altijd gemakkelijk is.
Goed kunnen luisteren naar beide partijen en verwachtingen op elkaar kunnen afstemmen is dus cruciaal.
Een HR Generalist werkt voor de loonverwerking meestal samen met een sociaal secretariaat. Kennis van sociale wetgeving en enige ervaring binnen payroll is dus ook belangrijk, vooral omdat de HR Generalist een controlerende functie heeft wat betreft de loonadministratie die het sociaal secretariaat elke maand voorbereidt."
Hoe ziet de toekomst van een HR Generalist eruit?
"Dat hangt eigenlijk af van organisatie tot organisatie en van de eigen ambities.
Het takenpakket van een HR Generalist is al heel uitgebreid en gevarieerd, maar kan uiteraard altijd uitgebreid worden door nieuwe projecten te lanceren zoals bijvoorbeeld de implementatie van telewerken of een nieuw HR systeem, de oprichting van een opleidingsacademie voor werknemers, het uitwerken van een cafetaria-plan of de verbetering van de employer branding,...
In grotere structuren of organisaties kan de omvang van de taken enorm zijn, waardoor een HR Generalist kan ondersteund worden door een HR Assistant of een HR Officer die de meer administratievere taken op zich neemt."
Welk salaris kan een HR Generalist verwachten?
"HR Generalist is geen startersfunctie, er is dus wel enige jaren ervaring binnen HR vereist. Gemiddeld kunnen we stellen dat een HR Generalist kan rekenen op een bruto maandloon tussen 4000 en 5500 euro.
Dit loon is uiteraard afhankelijk van de grootte van de organisatie, de omvang van de functie en de graad van verantwoordelijkheden en de jaren ervaring waarover de HR Generalist beschikt.
In de meeste organisaties wordt dit loon ook aangevuld met extralegale voordelen zoals een gsm, laptop, verzekeringspakket en eventueel een bedrijfswagen met tankkaart en een netto-vergoeding."